1 MALAYSIA MEMBANTERAS DADAH

1 MALAYSIA MEMBANTERAS DADAH

Fakta Keburukan Rokok Vapor

Gambar daripada internet
TREN rokok vapor meracuni banyak kalangan termasuk golongan kanak-kanak. Sesuai dengan kajian ilmiah, rokok vapor sebenarnya sama-sama mengandung bahan ketagihan yang menimbulkan kesan sampingan bagi tubuh. Seperti dipetik dari Huffingtonpost, Khamis (23/4/2015), berikut fakta bahaya dan keburukan dari rokok vapor yang perlu anda ketahui.
Remaja bebas beli rokok elektrik
Hampir seluruh dunia, rokok elektrik dijual bebas di semua kalangan, termasuk remaja. Malah menurut Wall Street Journal, rokok tanpa tembakau ini juga dijual murah di online shop.
Ketagihan racun
Rokok elektrik memang tidak mengandungi tembakau. Tapi banyak bahan ketagihan lain yang boleh meracuni tubuh. Satu analisa dari FDA tahun 2009 mendapati, sampel rokok elektrik mengandungi karsinogen, dietilen glikol dan bahan kimia lain.
Tidak semua negara melegalkan penjualan rokok elektrik
Belum semua negara mengesahkan peraturan penjualan rokok tanpa tembakau ini. Malah, iklan rokok vapor yang beredar meluas di seluruh media telah dilarang.
Tidak membuat seseorang berhenti merokok
Banyak anggapan bahawa rokok vapor membuat seorang perokok tembakau berat akan berhenti merokok dengan sendirinya. Sesuai kajian yang dilakukan banyak pengkaji, rokok vapor tidaklah membuat para perokok berhenti dari merokok, kerana kedua-dua jenis rokok tersebut sama bahayanya.

0 Ulasan / Response to "Fakta Keburukan Rokok Vapor"

Post a Comment